Odsłonięty syfon w Brzeźnicy
Na przełomie grudnia
2015 r. i stycznia 2016 r. trwają prace konserwacyjne syfonu na kanale w Brzeźnicy. Budowla budzi podziw zarówno u znawców inżynierii wodnej jak i przypadkowych przechodniów. Można zobaczyć odsłonięte sztolnie i tunele przepływowe. Coś co na co dzień kryje głęboka tafla wody.
Kanał Łączany-Skawina przepływający przez Brzeźnicę ma kilka syfonów, ale ten przy drodze w kierunku przysiółka Kopań jest największy. Dziękuję w tym miejscu Mieszkance Kopani za informację o toczących się pracach, które są ważne z punktu widzenia dokumentowania historii kanału, a tym samym naszych dziejów.
Remont skłania do przypomnienia historii budowy kanału. Wszystko zaczęło się przeszło 100 lat temu. Inwestycję zaplanowano bowiem pod koniec XIX w., a prace rozpoczęto na początku XX w. i określano jako Kanał Galicyjski, jak również Kanał Małopolski.
Inauguracyjne uroczystości z udziałem licznych dostojników polskich i austriackich odbyły się w Brzeźnicy - 27 grudnia 1911 r. Przedsięwzięcie powstawało jako budowa jednej z kilku dróg spławnych Austrii. Kanał płynący przez Brzeźnicę miał łączyć Dunaj-Odrę-Wisłę-Dniestr. Planowano, że będzie miał 804 km długości. Zawierucha I Wojny Światowej przerwała pierwotny zamysł. Z okresu międzywojennego pochodzą w gminie Brzeźnica mosty na kanale, których konstrukcje wykonane są z kamienia i stali.
W latach 30. XX w. kontynuowano budowę kanału, określając go mianem - Kanał Śląsk-Kraków, jednak znów przeszkodziła wojna.
W 1946 roku powstał projekt drogi wodnej Modrzejów-Kraków-Opatowiec, jednak prac nie doprowadzono do finału. Wybudowane w ramach tego projektu stopnie wodne, spełniają różne inne zadania, np. stopień wodny Łączany z lat 1955-1958, bazując na fragmencie starego kanału tworzy Kanał Łączany -Skawina, który dostarcza wodę chłodniczą do elektrociepłowni w Skawinie.
Wiesława Jarguz
Uroczystość rozpoczęcia robót kanałowych w Brzeźnicy w 1911 r. była relacjonowana w prasie, m.in.:
Budowa dróg wodnych, "Czas" (numer poranny) 1911 nr 587, s. 1
Inauguracya dróg wodnych, "Czas" (numer poranny) 1911 nr 589, s. 1
Archiwalne zdjęcia i historia Kanału Małopolskiego.
Najnowsze plany żeglugi.